Saturday, January 21, 2006

Opera

Ik heb net naar plankenkoorts gekeken. Vandaag gaven ze een overzicht van het leven van de beroemde sopraan Monteserrat Caballé. Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van haar gehoord, ik ben dan ook niet zo'n Opera kenner. Drie jaar geleden ben ik voor het eerst (en ook tegelijk de enige keer) naar de opera gegaan: Cosi fan Tutti (muziek van Mozart, libretto van Da Ponte). Ik vond het best wel een interessante ervaring, maar tegelijk duurde het toch net dat ietsje te lang om er écht van te kunnen genieten.

Maar door de reportage over Montserrat Caballé (wat een stem!!) te zien, heb ik mij voorgenomen om toch nog eens een opera voorstelling te bekijken.
Na vlug eens een blik geworpen te hebben om de website van de Vlaamse Opera (www.vlaamseopera.be) geniet mijn voorkeur momenteel "Maria Stuarda" van Donizetti. Deze voorstelling speelt in april in de Gentse opera. Ik hoop dat het meevalt:)
Natuurlijk zijn er altijd die stukken die ik heel graag zou zien, maar waarvan ik altijd te laat hoor dat ze spelen: 'De Toverfluit' (wordt binnenkort wel op de planken gebracht, maar dan in het nederlands en vooral voor scholen bedoeld.), 'Carmen' en natuurlijk 'Gianni Schicchi' van Verdi met het onvergetelijke 'O mio babbino caro'.


O mio babbino caro,
Mi piace, e bello bello,
Vo andare in Porta Rossa
A comperar l anello!
Si,si ci voglio andare
e se l amassi indarno
andrei sui Ponte Vecchio
ma per buttaarmi in Arno!
Mi struggo e mi tormento!
O Dio, vorrei morir!
Babbo, pieta, pieta!
Babbo, pieta, pieta!
Voor wie benieuwd is hoe het klinkt, surf eens naar: http://www.ourmedia.org/node/69555

No comments: